hannacarin

Vecka 38.

Kategori: Allmänt

 
Idag har vi 19 dagar kvar till beräknad förlossning, 93,2% av graviditeten passerat och bebisen är runt 48 cm lång och väger ca 3 kg i början av veckan. 
 
Status: Förlossningsväskan är packad och vi försöker att haja att det faktiskt kan hända när som helst nu. Statistiken för förstföderskor visar väl dock snarare på att man går över tiden än föder för tidigt, men ändå. Har samlat på mig en del vatten nu också. Har känt i benen ett tag, när jag sitter på huk typ, men nu är även fingrar och händer svullna, till och med så Emil kan se det. Även ansiktet, tycker jag haft dubbelhaka ett bra tag nu, men det är inget mot dagsläget.. Haha. Magen har sjunkit lite känns det som och det ser som en stor boll under tröjan, rund och bara... stor! :) Mår fortfarande bra och har inte ont någonstans. Sammandragningarna är tätare och hon trycker på neråt jäkligt mycket, vilket känns en del efter jag suttit och reser mig igen. Stapplar liksom fram de första stegen innan kroppen hinner fatta vad som händer. Brukar vakna till lite när Emil går upp vid femsnåret och då är jag kissnödig, men i övrigt får jag sova hela nätterna.. Väldigt tacksamt.
 
Går promenad med Penny varje morgon, ca 3 km i skogen och det känns gött att kunna göra. Går även med när Emil tar Penny på kvällspromenaden så ofta jag orkar, beror lite på hur dagen sett ut. Vila är en stor del mina dagar och nu när kroppen verkligen behöver den känns det viktigt att lyssna på det. Brukar greja en timme och sen vila en timme, ett mönster jag försöker hålla hela dagen fram till sju-åttatiden, då blir det soffläge tills jag går och lägger mig. :) 
 
Längtar efter:
1. Pyret! Gud vad spännande det ska bli att få träffa henne. Jag och Emil har pratat väldigt mycket om henne senaste veckorna. Mer och mer ju närmare vi kommer BF. Vi undrar hur hon kommer se ut, vem hon kommer bli lik, ögonfärg/egenskaper/personlighet/hårfärg...? 
 
2. Min egna familj. Både jag och Emil tyckte vi blev en familj bara genom att vi fick Penny. Men nu ska den faktiskt utsökas med ett människobarn också, vi kommer bli ett ännu bättre team än vi redan är. Just sayin. ;)   
 
3. Att kunna röra mig obehindrat. Exempel: En enkel sak som att böja sig ned är just nu i princip en omöjlighet, vilket betyder att allt som innebär att klä mina kära fötter/ben/ blir ett helt enormt tidskrävande och svettigt projekt att genomföra...! Att gå snabbt finns inte på kartan, gravid-vaggningen är ett faktum och har varit ett par veckor. Och den dagen jag kan börja springa igen, lord jag vet inte hur jag ska fira.. Det ska bli fantastiskt, men också helt vidrigt jobbigt. 
 
4. Att få sova utan att vara tät i näsan. Emil gjorde en banbrytande upptäckt härom natten, jag snarkade! Fick höra allt om det ca hela dagen igår, haha. Att han snarkar varje natt räknas tydligen inte. När jag förklarade för honom att jag förmodligen har snarkat ett tag nu eftersom jag inte kan andas genom näsan så fort jag lägger mig ned verkade tydligen inte heller räknas. Han får hållas. ;)
 
5. Rödvin! Gud vad gott det ska bli att dricka vin igen. Låter som värsta vinkärringen, men jag gillar verkligen mitt röda, haha. Så många maträtter som blir så mycket godare med ett löjligt gott rödvin till, längtar! 
 
6. Att återfå min normala kroppstemperatur. Aldrig kommer elräkningen vara så billig någon vinter ever again... Minsta lilla rörelse (eller bara sitta stilla i vissa fall...!) gör att jag nästan svettas ihjäl. Känns som att det ska börja pärla sig i pannan typ, haha. Överdriver kanske liiiite, men att gå i affärer med jacka är exempelvis helt uteslutet. Nu när det har varit förhållandevis varmt i några veckor har jag knappt använt jacka överhuvudtaget. Hemskt skönt. 
 
 
Kommentera inlägget här: