hannacarin

En ny era i våra liv.

Kategori: Allmänt

(null)

Barnet sover inte längre mitt på dagen och livet är ett enda stort solsken. Det började på jullovet, Ebba sa till att hon inte ville sova på dagen och vi hakade på hennes önskan och testade ett par dagar för att se ifall det funkade. Och som det funkade! Mini slocknar verkligen jättesnabbt nu och läggningarna är inte längre dagens ångest. Väldigt skönt! Förut tog det mellan 40-70 min och nu tar det ungefär 10 minuter. Sen kanske inte detta håller i sig, har ingen aning, men vi njuter så länge vi kan. 

Men vi fick kämpa lite med förskolan för att de skulle haka på. Jag pratade med dom redan innan jul om svårigheterna att få henne att somna på kvällarna och att vi då funderade på att ta bort henens dagsvila, både hemma och på förskolan. Pedagogerna höll inte riktigt med oss utan tyckte att hon faktiskt behövde få sova när hon är där. Så vi gav efter lite. Men efter det extremt goda resultatet under lovet bestämde vi oss för att stå på oss lite mer. För under förra veckan, som var första tillbaka, sov hon varje dag på förskolan och det var ett helvete att få henne att somna på kvällen. Så igår vid lämning tog jag snacket igen och förklarade att vi vill pröva att låta henne vara vaken för att hon ska få somna i ordentlig tid på kvällen och då gick de med på att ge det ett försök. Hon följer med in till vilan men ligger bara och tar det lugnt och sover inte. Och både igår och idag har hon somnat klockrent på kvällen. Heja oss! 

(null)

I mångt och mycket är hon väldigt lik Emil, men när det kommer just till sömn är hon och jag identiska. Vill inte sova på kvällen, somnar sent, sover länge på morgonen och klarar oss med rätt lite sömn ifall de hänger på det. 

Andra saker vi är lika i är kroppsform och sen den berömda näsan. Annars är dragen i ansiktet på henne väldigt lik Emils när han var liten. Hårfärgen är inte identisk med varken min eller Emils men hon är ju ljus, precis som han var. Även om han nu var kritvit. Jag har ju alltid varit mörk. Hennes ögon förändras en del tycker vi. Från väldigt blå till mer grå/blå/gröna. Svårt att säga en exakt färg. Hon förbluffar oss varje dag med allt hon säger, det är så roliga dialoger att man önskar alla barn poppade ut och var typ 2,5 bast från början😂 Okej ta mig inte på orden, hade säkert varit sjukt jobbigt, men första tiden med henne jämfört med det vi har nu går inte att jämföra ens... Så mkt roligare nu!
Kommentera inlägget här: